Deutz Dizel Motorlar Hakkında Sıkça Sorulan Sorular:
Periyodik bakımlar ve hangi aralıklar ile yapılacağı, motor üreticisinin verdiği kullanım (Operatör) kitabında yazar, çünkü aynı marka olsa bile değişik tipteki motorların bakım aralığı değişik olabilir. (Eğer kullanım kitabı yok ise, yetkili servisten isteyiniz. Dijital olanlar, yani kâğıt baskı olmayanlar, ücretsizdir.) Ancak burada verilen değerler, tavsiye edilen kalitedeki bakım malzemesi içindir. Yani kalitesiz bir yağ kullanılıyorsa, bakım kitabında yazan bakım saatlerine ulaşılmadan, kullanılan yağ yağlama özelliğini kaybedecektir. Bakım sürelerinde motorun çalışma saati yükseldikçe, segmanlarda oluşacak aşıntının artması ile kartere kaçacak olan kompresyon gazları, yağın daha kısa sürelerde, bozulmasına neden olacaktır. Yüksek çalışma saatine sahip motorlarda, bakım sürelerinin kullanım kitabında yazan süreden daha kısaltılması gerekir. Motorun çalışma ortamı çok tozlu ise ya da yeraltı madenleri gibi zorlu ortamlarda çalışan motorlarda bakım sürelerini kısaltmakta fayda vardır. Jeneratör veya yangın pompası gibi, çalışma saati yüksek olmayan, sene içerisinde 100 veya 150 saat çalışan motorlarda ise, çalışma saati yerine, belirli sürelerde bakım yapılması gerekir. Motorun çalışma saatine bakılmaksızın yangın pompa motorlarında senede bir, jeneratör motorlarında da altı ayda bir bakım yapılması tavsiye edilir. Kullanılacak olan yağlama yağının viskozitesi, kullanım kitabında belirtilen ortam sıcaklığı ile alakalı olarak, seçilmelidir. Eğer motorun kullanıldığı ortam çok soğuk bir ortam ise viskozitesi daha düşük ve tam sentetik yağ kullanılması, eğer çok sıcak bir ortam ise yüksek viskoziteli bir yağ kullanılması gerekecektir. Viskozite seçimi için motor kullanım kitabına bakılmalıdır. Eğer motorunuz Tier4 ve üzeri (stage V) egzoz emisyon değerine sahip ve egzoz sitemi içerisinde DPF veya SCR dediğimiz parçalar mevcut ise, kullanılacak motor yağının düşük kül oranlı (LA) olması gerekir. Bakımda kullanılacak filtrelerin orijinal olmaması halinde, içerisinde kullanılan malzemenin süzme özelliği düşük olacaktır. Yani orijinal yakıt filtresi 2 mikron çapından büyük pislikleri tutabilir ancak kullanılacak yan sanayi filtre 10 mikron çapa kadar olanları sisteme gönderebiliyorsa, tutulamayan bu parçalar, yakıt sisteminize zarar verecek ve aşırı pahalı onarımlara sebep olacaktır. Aynı tehlike orijinal olmayan yağ filtresi içinde geçerlidir. Çünkü, filtre fiyatlarını büyük oranda belirleyen, içerisinde kullanılan malzemenin kalitesidir. Bakımlarda orijinal filtre kullanılması tavsiye edilir. Motor üzerinde bulunan kauçuk malzemelerin senede bir kontrol edilerek iyi durumda olmayanların değiştirilmesi gerekir. Eğer orijinal soğutma sıvısı veya antifriz kullanılıyor ise, iki senede bir kere yenilenmesi gerekir. Son olarak, makine operatörünün her 10 çalışma saatinden sonra, motorun yağ ve soğutma sıvısı seviyesini, fan ve alternatör kayışını kontrol etmesi, hava filtresini temizlemesi gerekir. Eğer motorun çalıştığı ortam çok tozlu veya nemli ise, hava filtresinin durumuna bakılarak, bakım saati beklenmeden değiştirilmelidir.
Bu bilgiyi öğrenmek için, motor seri numarası ile, yetkili servislere sorulmalıdır. Çünkü, motorun garanti süresi, motor üretim hattından çıkışı ile hesaplanmaya başlar ve makine üreticisinin Deutz firması ile anlaşmasına göre süresi hesaplanır. Standart olarak, motorun fabrikadan çıkıp, makine üreticisine teslimatına kadar ve üreticinin motoru makinesine montaj etmesine kadar geçecek süre için maksimum 6 ay bir süre verilir. Makine üreticisi veya yetkili servis tarafından ilk çalıştırması yapılan motor, sisteme işlenir. Bu tarihten itibaren motorun standart garanti süresi olan iki yıl boyunca, tüm parçalar garanti altındadır. (Sarf malzemeleri hariç) Gene standart olarak üçüncü sene garantisi, sadece ana parçalarda (silindir bloku veya silindir kapağı gibi malzemelerde) döküm veya imalat hatalarına karşı işletilir. Birinci ve ikinci sene garantisi, motor tipine göre belirlenen maksimum çalışma saati ile sınırlandırılmıştır. Motorunuzun garanti süresini sormadan evvel, motorun çalışma saatini de yetkili servise bildirmenizde fayda vardır. Burada anlatılan garanti süreleri standart garanti için geçerlidir. Makine üreticisi motoru satın alırken, 5 seneye kadar uzatılmış garanti süresi, satın alabilir. Ya da ilk altı aylık kullanım süresinde motoru makinesine monte edemediğinde, ilave garanti süresi satın alabilir. Bu işlem için motorun hiç çalışmamış olması ve yetkili servis tarafından durumunun kontrol edilmesi gerekir.
Bu bilgiyi öğrenmek için, motor seri numarası ile, yetkili servislere sorulmalıdır. Çünkü, motorun garanti süresi, motor üretim hattından çıkışı ile hesaplanmaya başlar ve makine üreticisinin Deutz firması ile anlaşmasına göre süresi hesaplanır. Standart olarak, motorun fabrikadan çıkıp, makine üreticisine teslimatına kadar ve üreticinin motoru makinesine montaj etmesine kadar geçecek süre için maksimum 6 ay bir süre verilir. Makine üreticisi veya yetkili servis tarafından ilk çalıştırması yapılan motor, sisteme işlenir. Bu tarihten itibaren motorun standart garanti süresi olan iki yıl boyunca, tüm parçalar garanti altındadır. (Sarf malzemeleri hariç) Gene standart olarak üçüncü sene garantisi, sadece ana parçalarda (silindir bloku veya silindir kapağı gibi malzemelerde) döküm veya imalat hatalarına karşı işletilir. Birinci ve ikinci sene garantisi, motor tipine göre belirlenen maksimum çalışma saati ile sınırlandırılmıştır. Motorunuzun garanti süresini sormadan evvel, motorun çalışma saatini de yetkili servise bildirmenizde fayda vardır. Burada anlatılan garanti süreleri standart garanti için geçerlidir. Makine üreticisi motoru satın alırken, 5 seneye kadar uzatılmış garanti süresi, satın alabilir. Ya da ilk altı aylık kullanım süresinde motoru makinesine monte edemediğinde, ilave garanti süresi satın alabilir. Bu işlem için motorun hiç çalışmamış olması ve yetkili servis tarafından durumunun kontrol edilmesi gerekir.
Deutz elektronik (ECU’lu) motorların arıza kodları listelenmiştir. Eğer makinanın göstergesine gelen arıza kodu (SPN ve FMI) Deutz arıza kodları listesinde yoksa:
- Bilinmeyen arıza kodu canbus (J1939) hattına bağlı ve makine üreticisine ait hidrolik sisteme ait (ECU) beyin ya da PLC türü kontrol ünitelerinden kaynaklı olabilir. Genellikle motor beyni ve kontrol beyinleri aynı hatta haberleşirler. Ve makinaya ait kontrol üniteleri kendi sistemlerinde bir arıza oluştuğunda, aynı haberleşme hattına arıza kodu gönderirler. Eğer mevcut ise makine tarafının arıza kodu tablosuna bakılmalıdır. Göstergede bulunan her arıza kodu motora ait olmayabilir.
- Deutz motorların beyinlerinin, canbus haberleşme hattından hangi komutları alabileceği ya da hangi bilgileri haberleşme hattına göndereceği, beynin içindeki programda belirlidir. Makine tarafındaki kontrol ünitelerinin bu belirli bilgiler dışında motor beyninden bilgi istemesi ya da motor beyninin işleme almayacağı komutlar göndermesi ile, motor beyni anlaşılmayan arıza kodları üretebilir.
- J1939 arıza kodları motor beyni tarafından iki şekilde gönderilebilir (Metot 0 veya metot 1). Bu gönderim şekli daha motor sipariş edilirken makine üreticisi tarafından seçilir. Metot motor üreticisi tarafından seçilmemiş ise standart olarak metot 0 olarak programlanır. Eğer makine üreticisine ait, canbus göstergesinin içerisindeki arıza kodu hesaplama metodu, motorun gönderdiği metoda uymuyorsa, SPN sayıları çok yüksek çıkar ve arıza kodu tablolarında bulunamaz. Genellikle göstergelerin hesaplama metodu değiştirilerek bu konu çözülür. Detaylı bilgi için, motor seri numarası ile yetkili servise müracaat ediniz.